„Tabăra de pictură BATA 8”
Curatoriată de Adrian Sandu, unul din importanții artiști arădeni de astăzi, cea de-a VIII-a ediție a Tabărei internaționale de pictură de la Bata (localitate din zona Aradului), a reunit astă-vară 10 pictori de origini și formații diferite. În acord cu stimulii estetici activați la fața locului, tema de lucru convenită de participanți a fost grădina. Se pretează un atare subiect unei „prize” speculative? Negreșit, răspunsul este afirmativ. Dincolo de aparența bucolică, provocarea artiștilor poate fi lecturată în registrul interpretărilor posibile. Lucru este legitim și datorită inspiratei „scenografii” concepute pe simezele Galeriei „Dana” de Gabriela și Sabin Drinceanu (singurii ieșeni prezenți la festinul pictural ardelenesc).
Lucrările realizate la Bata par a reconstitui în imagini povestea pierderii Paradisului celest, a ratării fericirii originare, pe care omul începuturilor fusese invitat să o savureze veșnic alături de Creator. Alungați din Rai, Adam și Eva își construiesc propriul paradis terestru. Lucrarea Gabrielei Drinceanu descrie tocmai acest moment, al „căderii” în lume. Ce este grădina, dacă nu refugiu miniatural, loc al exilului asumat, spațiu verde sistematizat de om, replică la scară „naturală” a Edenului divin? Stilizate funcție de opțiunile fiecărui artist, compozițiile par a fi eterogene formal, însă convergente sub aspect tematic. Unele sunt epurate de orice artificiu. Elisabeth Ochsenfeld (Germania), bunăoară, rezumă decorul ambiant la un verde esențializat, monocrom. Verdele intens din tablourile artiștilor de la Bata sugerează deopotrivă viață, sănătate și speranță. Speranța revenirii la natură, mai cu seamă. Speranța revenirii la Bata, de asemenea.
Petru Bejan
Revista de artă vizuală ISART, nr. 1/2016, editată de Editura Dana Art – Galeria DANA