EUGEN DORNESCU - Anatomii subiective 

Ieşean la origine, absolvent al Academiei de Artă din Iași (promoția 1981, clasa profesorului Dan Hatmanu), pictorul și graficianul Eugen Dornescu şi-a validat cu succes competenţele în numeroasele „ieşiri” publice de până acum, atât în țară, cât și în galerii de pe mai multe continente. Stabilit de ani buni la Sibiu, revine constant în locurile copilăriei, neuitând să-și răsfețe prietenii ieșeni cu câte o nouă expoziție. Cum se întâmplă și acum, iată, la Galeria „Dana”...
Liantul problematic al lucrărilor lui Eugen Dornescu este înainte de toate antropocentric; artistul pare preocupat de om, de obsesiile dubitative, dar şi de mărcile identitare ale acestuia. Personajele sale par croite în tiparul unui expresionism stilizat, în care se „citesc” drame, frici, spaime, încordări psihologice și tensiuni mentale vădit acutizate. În figurile gânditorului, strategului, șahistului - căutând a rezolva eternele conflictele dintre regi, pioni și nebuni - sunt vizibile grija sau preocuparea de sine, voluptatea rezolvării de probleme, jocurile solicitante ale minții. Pentru artistul sibian, gravul, tragicul, dramaticul, abisalul sunt categoriile estetice privilegiate. Convertite în registrul vizual, acestea rezonează cu acea tradiție filosofico-literară care i-ar putea așeza laolaltă pe Dostoievski, Cehov, Kierkegaard, Proust, Sartre, Camus sau Cioran.
Figuraţia liberă, redundanţa şi proliferarea motivelor miniaturale duc spre amplificarea „tensiunilor vizuale” menite a sublima detaliul, sporind totodată expresivitatea ansamblului. Cu rigoare calofilă de invidiat, Eugen Dornescu încearcă să ridice partea, fragmentul, secvenţialul, la demnitatea îmbogăţită a întregului. Este ceea ce şi reuşeşte strălucit, odată cu această nouă întoarcere „acasă”, la Iaşi.

Petru Bejan, critic de artă

Curator: Smaranda Bostan